Tillgänglighetsförklaring

BMW AG (benämns ”MINI” i följande dokumentation) utformar sin webbplats så att den ska vara tillgänglig i enlighet med villkoren i ”Barrierefreiheitsstärkungsgesetz des Bundes (BFSG)”. Denna tillgänglighetsförklaring avser erbjudandet på webbplatsen www.mini.se.

Framför allt ålägger BFSG tjänsteleverantörer att bland annat utforma e-handelstjänster så att de är tillgängliga och användbara för personer med funktionsnedsättning på vanligt sätt, utan särskilda svårigheter och i princip utan extern hjälp. Dessa krav specificeras närmare i “Verordnung zum Barrierefreiheitsstärkungsgesetz (BFSGV)“, som säger att den senaste tekniken alltid måste användas. Utöver de tekniska kraven medför de juridiska reglerna att tjänsteleverantörer måste presentera viss information i ett tillgängligt formulär.

Allmän beskrivning och tjänsten samt beskrivningar och förklaringar som krävs för att förstå tjänstens funktion.

MINI erbjuder olika e-handelstjänster (kallas ”tjänsterna” nedan) på sin webbplats som gör att kunderna kan köpa produkter och tjänster online. De tillgängliga tjänsterna beskrivs nedan.

Onlineinnehåll som inte ingår i tjänsterna som beskrivs är kanske inte helt tillgängliga (ännu).

Beställa bilar online.

När du beställer en bil online börjar du på startsidan för MINIs webbplats. Olika alternativ erbjuds för bilbeställningar beroende på tillgång:

  • Köp
    Kunderna kan köpa bilar från MINI och MINI Partner online via webbplatsen och få dem levererade av en MINI Partner.

  • MINI Leasing
    Kunderna kan använda MINI Leasing hos BMW Bank GmbH för att leasa fordon utan att köpa dem. Vid leasingkontrakt som baseras på körsträcka tillhandahålls kunderna bilarna efter betalning av en fast månadsavgift. Avgiften varierar beroende på bilens pris samt avtalets körsträcka och löptid. Löptiden är vanligen mellan 24 och 48 månader. Dessutom kan servicemoduler, som reparation eller däcksservice, läggas till.

    En engångsbetalning kan göras i början av avtalet för att sänka månadsavgiften. BMW Bank GmbH kan kräva säkerhet, som borgen eller deposition. BMW Bank GmbH förblir ägare till bilen. Kunderna är användare av bilen. Under leasingperioden ansvarar de för försäkring, underhåll och reparationer av bilen.

    Avtalet kan normalt inte sägas upp under den avtalade leasingperioden. Rätten till extraordinär uppsägning påverkas inte.

    Vid avtalsperiodens slut måste fordonet returneras i ett skick som motsvarar dess ålder och den avtalade tillåtna körsträckan. Fordonet ska vara fritt från skador och defekter samt vara trafiksäkert och driftssäkert. Normala spår av slitage räknas inte som skador. I slutavräkningen avräknas eventuellt över- eller underskott av tillåten körsträcka samt eventuella reducerade värden. Detta kan medföra tilläggskostnader för kunderna.
  • MINI Finansiering
    Kunder kan beviljas ett visst belopp i lån från BMW Bank GmbH och återbetalar detta belopp inom en viss period. Under löptiden betalas månadsavgifter till BMW Bank GmbH, som också inkluderar en avtalad ränta. Genom räntan betalar kunderna BMW Bank GmbH för lånet av pengar under en viss tidsperiod.

    Vid bilfinansiering betalas lånet till låneadministratören. Den gällande räntan dras först från varje avbetalning och den återstående delen av avbetalningen används till att återbetala lånet. Räntan förblir oförändrad under avtalets löptid. Kunderna kan behöva tillhandahålla säkerhet. Mer information om låneavtalet med BMW Bank GmbH finns på låneansökan.

  • Boka rådgivning
    Kunderna kan boka rådgivning hos MINI Partners genom att ange sina personuppgifter.

  • Inbyte
    Kunderna kan ange att de vill få sin bil inbytt hos deltagande inbytespartner och få en icke-bindande prisuppskattning genom att ange sina personuppgifter samt bilens uppgifter.

    Det finns olika sätt att få åtkomst till de här alternativen:

        1. New and Young Used Vehicle Search eller Used Vehicle Search. Kunderna kan söka efter nya och lätt begagnade eller begagnade bilar med specifika konfigurationer. När kunden har valt en bil kan hen köpa, leasa, finansiera eller boka rådgivning i mån av tillgång. Kunden kan även visa liknande bilar och/eller lägga till en bil på sin önskelista.

        2. Den individuella bilkonfigurationen i Configurator. En kund som har valt ett grundutförande av en bil kan skapa en individuell konfiguration baserat på detta. Kunden kan köpa,
    leasa, finansiera eller boka rådgivning för den konfigurerade bilen. Kunden kan även spara sin konfiguration, visa en översikt och visa bilar som liknar den konfigurerade.

    Valet mellan att köpa, leasa eller finansiera görs efter att kunden har valt bilen i sin betalningsprocess.

    Vid leasing eller finansiering följs betalningen av en onlineansökan till finansieringstjänsten. Onlineansökan finns på webbplatserna för MINI Finanical Services.

    Under betalningen kan kunden ange att hen vill få sin bil inbytt hos deltagande inbytespartner och få en icke-bindande prisuppskattning genom att ange sina personuppgifter samt bilens uppgifter.

    Ett MINI användarkonto (MINI ID) krävs för att beställa en bil.

MINI Connected.

Kunderna erhåller digitala tjänster för sin bil i MINI Online Store för MINI Connected. De kan lägga till tjänster för en bil som de redan äger och köpa dem online. Tjänsterna som erbjuds beror på kundens bil och kan variera. Ett MINI ID krävs och bilen måste vara kopplad till detta MINI ID.

Tillbehör och tjänster.

I MINI Online Store for Accessories hittar kunderna originaltillbehör från MINI. De kan söka efter tillbehör för bilar i olika produktkategorier och köpa dem online.

I tillägg till bilen kan kunderna även välja delar och tillbehör online via webbplatsen i New and Young Used Vehicle Search eller Configurator, i mån av tillgång. I mån av tillgång kan kunderna även, i tillägg till bilen, välja service och underhållspaket för bilen online via webbplatsen i New and Young Used Vehicle Search eller Configurator.

Livsstil.

I MINI Online Store for Lifestyle hittar kunderna kollektioner och tillbehör. De kan söka efter och köpa artiklar online i olika produktkategorier och med hjälp av filter.

Tidsbokning online.

Kunderna kan boka service hos en MINI Partner via Online Appointment Scheduling genom att välja önskad service för en bil de redan ägare samt välja en tid. Ett MINI ID krävs och bilen måste vara kopplad till detta MINI ID.

Provkör.

Kunderna kan boka en provkörning av en bil av önskad modellserie med Booking a Test Drive genom att ange sina personuppgifter och välja datum och tid samt den MINI Partner som de vill göra provkörningen hos. Ett MINI ID krävs för att boka en provkörning.

Efterlevnad av tillgänglighetskrav.

BMW AG strävar efter att göra sin webbplats tillgänglig på en rad olika sätt och förbereda den för användning av hjälpmedelsteknik. Därför motsvarar utvecklingen av webbplatserna de tekniska standarder som fastställs i EU-standard EN 301 549 samt framgångskriterierna i Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 som refereras i den enligt nivå A och AA.

Relevanta undersidor på webbplatsen innehåller också den information som krävs i enlighet med BFSG på ett tillgängligt sätt.

Responsible Market Surveillance Authority.

Marktüberwachungsstelle der Länder für die Barrierefreiheit von Produkten und Dienstleistungen Magdeburg

Feedback och kontakt.

- Saknas, avgörs på respektive marknad -

Uppdatering av förklaringen.

Denna tillgänglighetsförklaring uppdaterades senast 2025-06-28.