Tillgänglighetsförklaring

BMW Northern Europe AB (hädanefter kallat "MINI") utformar sin webbplats för att vara tillgänglig i enlighet med bestämmelserna i "lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet" ("Tillgänglighetslagen"). Detta tillgänglighetsutlåtande gäller för erbjudandet på webbplatsen www.mini.se.

I synnerhet ålägger Tillgänglighetslagen tjänsteleverantörer att bland annat utforma e-handelstjänster så att de är tillgängliga och användbara för personer med funktionsnedsättning som vanligt, utan särskilda svårigheter och i princip utan extern hjälp. Dessa krav har specificerats närmare i förordningen (2023:676) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet och tillämpliga föreskrifter, enligt vilka den senaste tekniken alltid måste beaktas. Förutom de tekniska kraven ålägger lagstiftningen tjänsteleverantörer att göra viss information tillgänglig på ett tillgängligt sätt.

Allmän beskrivning och tjänsten samt beskrivningar och förklaringar som krävs för att förstå tjänstens funktion.

MINI erbjuder olika e-handelstjänster (kallas ”tjänsterna” nedan) på sin webbplats som gör att kunderna kan köpa produkter och tjänster online. De tillgängliga tjänsterna beskrivs nedan.

Onlineinnehåll som inte ingår i tjänsterna som beskrivs är kanske inte helt tillgängliga (ännu).

Beställa bilar online.

När du beställer en bil online börjar du på startsidan för MINIs webbplats. Olika alternativ erbjuds för bilbeställningar beroende på tillgång:

  • Köp
    Kunderna kan köpa bilar från MINI och MINI Partner online via webbplatsen och få dem levererade av en MINI Partner.

  • MINI Leasing
    Kunderna kan använda MINI Leasing hos BMW Financial Services Scandinavia AB för att leasa fordon utan att köpa dem. Vid leasingkontrakt som baseras på körsträcka tillhandahålls kunderna bilarna efter betalning av en fast månadsavgift. Avgiften varierar beroende på bilens pris samt avtalets körsträcka och löptid. Löptiden är vanligen mellan 24 och 48 månader. Dessutom kan servicemoduler, som reparation eller däcksservice, läggas till.

    En engångsbetalning kan göras i början av avtalet för att sänka månadsavgiften. BMW Financial Services Scandinavia AB kan kräva säkerhet, som borgen eller deposition. BMW Financial Services Scandinavia AB förblir ägare till bilen. Kunderna är användare av bilen. Under leasingperioden ansvarar de för försäkring, underhåll och reparationer av bilen.

    Avtalet kan normalt inte sägas upp under den avtalade leasingperioden. Rätten till extraordinär uppsägning påverkas inte.

    Vid avtalsperiodens slut måste fordonet returneras i ett skick som motsvarar dess ålder och den avtalade tillåtna körsträckan. Fordonet ska vara fritt från skador och defekter samt vara trafiksäkert och driftssäkert. Normala spår av slitage räknas inte som skador. I slutavräkningen avräknas eventuellt över- eller underskott av tillåten körsträcka samt eventuella reducerade värden. Detta kan medföra tilläggskostnader för kunderna.
  • MINI Finansiering
    Kunder kan beviljas ett visst belopp i lån från BMW Financial Services Scandinavia AB och återbetalar detta belopp inom en viss period. Under löptiden betalas månadsavgifter till BMW Financial Services Scandinavia AB, som också inkluderar en avtalad ränta. Genom räntan betalar kunderna BMW Financial Services Scandinavia AB för lånet av pengar under en viss tidsperiod.

    Vid bilfinansiering betalas lånet till låneadministratören. Den gällande räntan dras först från varje avbetalning och den återstående delen av avbetalningen används till att återbetala lånet. Räntan förblir oförändrad under avtalets löptid. Kunderna kan behöva tillhandahålla säkerhet. Mer information om låneavtalet med BMW Financial Services Scandinavia AB finns på låneansökan.

  • Boka rådgivning
    Kunderna kan boka rådgivning hos MINI Partners genom att ange sina personuppgifter.

  • Inbyte
    Kunderna kan ange att de vill få sin bil inbytt hos deltagande inbytespartner och få en icke-bindande prisuppskattning genom att ange sina personuppgifter samt bilens uppgifter.

    Det finns olika sätt att få åtkomst till de här alternativen:

        1. Nya bilar och nästan nya bilar eller begagnade bilar. Kunderna kan söka efter nya och lätt begagnade eller begagnade bilar med specifika konfigurationer. När kunden har valt en bil kan hen köpa, leasa, finansiera eller boka rådgivning i mån av tillgång. Kunden kan även visa liknande bilar och/eller lägga till en bil på sin önskelista.

        2. Den individuella bilkonfigurationen i  Konfiguratorn. En kund som har valt ett grundutförande av en bil kan skapa en individuell konfiguration baserat på detta. Kunden kan köpa,
    leasa, finansiera eller boka rådgivning för den konfigurerade bilen. Kunden kan även spara sin konfiguration, visa en översikt och visa bilar som liknar den konfigurerade.

    Valet mellan att köpa, leasa eller finansiera görs efter att kunden har valt bilen i sin betalningsprocess.

    Vid leasing eller finansiering följs betalningen av en onlineansökan till finansieringstjänsten. Onlineansökan finns på webbplatserna för MINI Finanical Services.

    Under betalningen kan kunden ange att hen vill få sin bil inbytt hos deltagande inbytespartner och få en icke-bindande prisuppskattning genom att ange sina personuppgifter samt bilens uppgifter.

    Ett MINI användarkonto (MINI ID) krävs för att beställa en bil.

MINI Connected.

Kunderna erhåller digitala tjänster för sin bil i MINI Online Store för MINI Connected. De kan lägga till tjänster för en bil som de redan äger och köpa dem online. Tjänsterna som erbjuds beror på kundens bil och kan variera. Ett MINI ID krävs och bilen måste vara kopplad till detta MINI ID.

Tillbehör och tjänster.

I MINI originaltillbehör hittar kunderna originaltillbehör från MINI. De kan söka efter tillbehör för bilar i olika produktkategorier och köpa dem online.

I tillägg till bilen kan kunderna även välja delar och tillbehör online via webbplatsen i Nya bilar och nästan nya bilar eller begagnade bilar Konfiguratorn, i mån av tillgång. I mån av tillgång kan kunderna även, i tillägg till bilen, välja service och underhållspaket för bilen online via webbplatsen i New and Young Used Vehicle Search eller Konfiguratorn.

Tidsbokning online.

Kunderna kan boka service hos en MINI Partner via Tidsbokning för service genom att välja önskad service för en bil de redan ägare samt välja en tid. Ett MINI ID krävs och bilen måste vara kopplad till detta MINI ID.

PROVKÖRNING.

Kunderna kan boka en provkörning av en bil av önskad modellserie med Boka en provkörning genom att ange sina personuppgifter och välja datum och tid samt den MINI Partner som de vill göra provkörningen hos. Ett MINI ID krävs för att boka en provkörning.

Efterlevnad av tillgänglighetskrav.

BMW Northern Europe AB strävar efter att göra sin webbplats tillgänglig på olika sätt och att förbereda den för användning av hjälpmedelsteknik. Av denna anledning följer utvecklingen av webbplatserna de tekniska standarderna i den europeiska standarden EN 301 549 och framgångskriterierna i Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 som hänvisas till däri på nivåerna A och AA.

De relevanta undersidorna på webbplatsen tillhandahåller också den information som krävs i enlighet med Tillgänglighetslagen på ett tillgängligt sätt.

Tillsynsmyndighet.

I Sverige är det Post- och telestyrelsen (PTS) som är tillsynsmyndighet för efterlevnaden av den svenska lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, som implementerar EU:s tillgänglighetsdirektiv (EAA).

Feedback och kontakt.

Uppdatering av förklaringen.

Denna tillgänglighetsförklaring uppdaterades senast 2025-06-28.