•  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
  • .
    • ÖVERSIKT
    • MINI-MODELLER
    • EVENTS
    • INNOVATIONER
    • HÅLLBARHET
    • VARUMÄRKET MINI
    • UTMÄRKELSER
    • MOTORSPORT
    • MINI NYHETSBREV
 
 
MOTORSPORT
22 AUGUSTI 2011
 

MINI närmar sig toppen i rally-VM, fantastisk tredjeplats i Tyskland.

MINI har nu presenterat sig på allvar i rally-VM. Dani Sordo tog teamets första pallplats i asfaltsrallyt i Tyskland redan i teamets tredje rally med den helt nya MINI Countryman WRC.

 
MINI har gjort en stark debut i WRC så här långt med den nybyggda Countryman som ska ta MINI tillbaka till rallytoppen. Efter snabba tider i både Sardiniens och Finlands VM-rally var förväntningarna stora inför teamets första asfaltsrally. MINI:n har under tester varit snabb på asfalt och det här ansågs vara teamets största chans till framskjutna placeringar i debutsäsongen i WRC.

När det tre dagar långa rallyt inleddes visade det sig att förväntningarna hade goda chanser att infrias. Både Dani Sordo och Kris Meeke var med i toppen och Sorde placerade sig tidigt på en tredjeplats totalt. Efter den första dagen var han fyra, precis framför teamkamraten Kris Meeke och Sordo var nöjd med inledningen.
- Jag är väldigt glad över hur MINI:n presterar just nu, sa han. Fjärdeplats är inte så illa och mycket bättre än jag förväntade mig efter första dagen. Vi kommer att pusha och har chans till ett väldigt bra resultat här.

På den andra dagen la Sordo grunden för sin tredjeplats när han på den fruktade ”Arena Panzerplatte” sträckan hade näst bästa tid, endast tre sekunder från bästa tid. Han tog med det över tredjeplatsen totalt, en tredjeplats han sen behöll hela vägen till målgång på dag 3.
- Jag är riktigt, riktigt glad för både mig och teamet, sa Dani som tog sin 30:e pallplats i WRC. MINI:n var helt fantastisk på asfalt och ändå finns det mycket vi kan förbättra. Nu kommer vi arbeta hårt för att även kunna slå Citroën. Våra tider var väldigt nära Fords och Citroëns och det ger oss gott om självförtroende för nästa rally. Vi har en bra set-up och fjädringen är perfekt.

Sordos teamkamrat Kris Meeke låg i topp fem hela rallyt och var även han konkurrenskraftig. Inför den näst sista specialsträckan låg hans sexa totalt när de tvingades bryta efter motorproblem.
- Den sista dagen började bra och vi slogs med Petter Solberg och hade en bra kamp. Bilen fungerade väldigt bra men under eftermiddagen började motorn misstända och det stod ganska snabbt klart att vi hade ett elproblem. Tyvärr tvingades vi bryta. Efteråt visade det sig att det var en liten ledning som hade skurits av, sådant som tyvärr kan hända, sa Kris Meeke.

Teamchef David Richards var självkalrt mer än nöjd med teamets första pallplats med MINI:n och berömde båda förarna efter rallyts målgång.
- Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Alla som har gjort det här möjligt vill jag tacka. Dani körde ett helt felfritt rally och gjorde aldrig ett misstag och visade det jag trodde om honom från början. Stackars Kris, om det är något som kan hända så är det han som drabbas. Jag tycker verkligen synd om honom som drabbas av en sådan otur bara två sträckor från mål men hans dag kommer också att komma. Han var stark och konkurrenskraftig hela rallyt och har bevisat att han hör hemma i toppen och jag är säker på att han ser fram emot rallyt i Frankrike minst lika mycket som resten av teamet.

MINI-teamet tar nu ett rallyuppehåll innan man åker till Frankrike för deras nästa planerade rally sista helgen i september.

MINI WRC tävlingskalender 2011:
Rally Italien 5-8 maj
Rally Finland 28-30 juli
Rally Tyskland 18-21 augusti
Rally Frankrike 29 sept. – 2 oktober
Rally Spanien 20-23 oktober
Rally UK 10-13 november